Butiksdöd, Online och Service 2.0!

Jag har ett klädmärke jag gillar. Det heter Hansen & Jacob. Kläder man gillar använder man mycket, så varför prova något nytt? Nej, killar köper kläder rationellt. Det ska gå fort. Helst inte prova eller provrum. Passar något, så köp flera. Då slipper jag handla på ett tag… Tjejer njuter mer av klädshopping…

Efter att ha känt mig lurad av butikssäljaren på Bromma Blocks och när dess vd inte svarade på mina mail, så letade jag istället upp H&J via nätet. Har nu handlat mina H&J-kläder så i flera år. Funkat perfekt.
 
Nu behövde jag en höstfärgad tröja till en inspelning. Jag beställer via nätet, säger reptilhjärnan. Samtidigt behöver jag den om några dagar. Tänk om den inte passar?
Jag googlar ”Återförsäljare H&J”. I Stockholm kommer två upp. Närmast är Ströms Man & Woman vid Hötorget. Känner till dom… Svindyra… Tar iaf t-banan dit.
Möts snabbt av personal som ser mig.
-Jag letar en Hansen&Jacob-tröja, sa jag.
-Det ska vi ordna.
H&J-utbudet i butiken visar sig vara magert, men säljaren gör allt rätt. Han “ska leta fler bland nyinkommet på lagret”… och tar sen med alternativa färger o storlekar. Jag provar snabbt och vips har jag ett par byxor på mig också! Då provhyttsdörren inte går ända ner, så ser han mina ben och säger, utan att jag ser honom:
-Perfekt längd. Snyggt med den nya uppläggningen på den här modellen. Hur känns dom?

Vid kassan ska jag så betala. Check out. NU är jag viktig. Det är här stora skillnaden mot online kommer:
Samtidigt som mina kläder hanteras med enorm respekt på disken och snyggt snyggt packas in, så säger han med ett leende:
”- Har du en ljusblå denimskjorta, så är det väldigt snyggt till den här rostfärgade!”!

Han gör DET! Han skickar med INSIGHT! Kunskap! Jag kan inget om klädkombo, men han är ju expert. Jag hade aldrig ens tänkt tanken vilken skjorta jag ska ha under. TACK! Nu vet jag något om färgmatchning! Ett enkelt tips, som höjer värdet på mitt köp enormt. Priset är inte ens i fokus vid kassan!
Tänk om alla säljare förstod att det är just därför du finns där i butiken. Inte för att ta betalt, utan för att ge mervärden. Annars kan jag precis lika gärna handla online.
Nu blev jag Ströms-medlem också. Redan fått flera mail och jag vet inte, men såklart är chansen stor att jag kanske kollar där nästa gång.

Priset, undrar du!
-Ja, jag hade ju kollat när jag Googlade och priset visade sig vara samma i butiken som online. Ganska fantastiskt tänker jag. Dom kan man lita på.

Online-konkurrensen gör att jag nu uppgraderar mina föreläsningar om Service i mästarklass till 2.0. Det gamla gäller, men spelplanen förändras med digitaliseringen. Kampen om kunderna hårdnar. Medarbetare gör skillnad.

PS. Klädbutiken i Bromma gick i kk redan innan pandemin och jag hoppas säljaren Carl-Oscar, Ströms och HANSEN & JACOB AB tycker det är ok med mina kundreflektioner! DS.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *