Mitt första jobb var som Brand Manager för Falcon julöl. Sedan 1897 hade etiketten alltid varit grön.
Inför min andra jul så gjorde vi etiketten blå för lättöl och röd för folköl.
-Bra tänkt, tänkte jag. Men det såg inte alls bra ut…😩 Julkänslan uteblev.
-Men tänk om vi målar etiketten istället! Den är ju som en tavla som inte syns. Hur skulle det bli?
Reklambyrån med Mats Dafnäs och hans extremt duktiga AD Hans Embrink, återkom med etiketten nedan!
Inför min tredje jul så blev etiketten som en tavla. Sveriges förmodligen mest sålda julöl lever 35 år senare och många tror nog att det är originaletiketten, men nu vet du mer!🤗
Vad lär vi oss av detta?
-Jo, att man alltid ska försöka utveckla det man har och första gången blir det sällan helt rätt!
Constant and nerver ending improvements, CANEI och Tabbekvoten är det som gäller!
Vill ni ta del av mina tankar om långsiktigt varumärkesbyggande? Boka en föreläsning!