Var Ulf får sin energi ifrån vet han inte. Men själv säger han: ”Jag har alltid bara jobbat med saker jag tycker är roliga. Förut hade jag stora ansvarsfulla roller i jätteföretag. Idag är jag mitt i digitala IT-eran och driver en avancerad prisjämförelsesajt. Att få föreläsa och dela med sig av det bästa och ibland det sämsta jag sett i hela världen är så roligt. Min pappa var fotograf och jag har ärvt det intresset, så det blir alltid mycket bilder som förstärker det jag föreläser om. Det uppskattar dom som lyssnar!”
Ulf fick sin första arbetsdag en fantastisk present från chefen. Läs mer om den unika managementboken om Tabbekvoten och lyssna gratis på den!
Ulf är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Han har genom åren haft ansvar för bland annat säljkårer, kundservicecenter, konsumentservice och marknadsavdelningar. Efter många år som försäljningsdirektör på Carlsberg var han vd för nordens största och börsnoterade underhållningskoncern. ”Det är inte så stor skillnad på showbiz och t ex ölbranschen” säger Ulf. ”Någon måste köpa dina biljetter eller ölflaskor. Så är det för alla organisationer. Någon måste uppskatta det du erbjuder. Och det är sällan priset som är fel. Utmaningen är att få nöjdare kunder och fler kunder. Då löser sig det mesta andra.”
Ulf är grundare och vd för SaaS-bolaget och prisjämförelseappen Matpriskollen, med över 200.000 aktiva användare och de flesta leverantörer och kedjor inom dagligvarubranschen som kunder. Han ligger också bakom succéer som Millennium Starköl med över 300 miljoner sålda burkar, lansering av Staropramen och alkoholfri öl i Sverige.
Ulf gästföreläser och har varit co-director på Mastersnivå på Handelshögskolans Department of Entrepreneurship, Innovation & Technology i Stockholm.